Питання до скіфів після відвідування музею

Я під враженням! 

По-перше, я вживу побачила оригінал Золотої Пекторалі (або, яка каже моя дитина "Золотої Спіралі" або "Спекторалі", часом каже так, часом - інакше).

По-друге, я нарешті на власні очі переконалася в існуванні постатей чи то прибульців у скафандрах, чи то праслов'ян в вишиванках, версії різняться.

І я таки маю кілька питань до скіфів!

1. Звідки взялися гепарди?

2. Яку, все ж таки, роль посідали грифони у віруваннях скіфів?

3. І з кого, врешті решт, зобразили так званих "інопланетян у вишиванках"?


А тепер про все це і багато іншого - докладніше.


1. Леопарди або гепарди


Ці звіри посідають важливе місце в мистецтві скіфського періоду. Їх - ссавців, що постійно зображалися - не так багато: грифони, пардуси (або гепарди, хто їх зна, я не зоолог), олені та щось на кшталт ланей - це найбільш уживані образи, якими найчастіше оздоблені прикраси та предмети вжитку скіфів.

Інші теж є, але їх на порядок менше.

Леопарди зображені настільки природньо, з такою звірячою грацією, що майстер, що їх створив, беззаперечно мав бачити їх постійно, спостерігати за їхнім полюванням і звичками.

І де ж він міг їх побачити?

Ще раз. Уявіть собі: український степ. У ньому можна зустріти стоянку скіфів. Тобто велику витоптану площу, де багато наметів. За якийсь час намети знімаються, скіфи переходять на інше місце. Де тут взятися  гепардам?!!

Якщо вірити Вікіпедії та простому гугл-пошуку, на тогочасних теренах сучасної України леопардів у дикому середовищу не водилося.

Найдосконаліші взірці з фігурками гепардів відносяться спеціалістами до так званої "чортомлицької школи". Тобто вчені вважають, що існувала певна школа, митці якої створювали роботи, подібні одна одній за стилем і довершеністю виконання.

Ще раз. Існувала ціла школа (не два та не три майстри), які постійно створювали зображення хижаків настільки граційно, що вони точно мали бачити їх на власні очі. Кожен. Багато разів. Де могла існувати така школа?

Одностайної точки зору щодо того, де саме розміщувалася ця майстерня, немає. 

Хтось виводить автора Пекторалі від митців з Афін. Але мені не подобається ця версія. Оскільки на Пекторалі дуже реалистично зображено сценки з повсякденного життя скіфів. Хто б з Афін був обізнаний на цьому?

(Паша висловив думку, що це міг бути скіф, який навчався у греків. Але тоді, це мав бути не один скіф, а досить велика їхня кількість. І вони мали повертатися назад до своїх, оскільки скрупульозність у деталях, як на мене, вимагала творити з натури. Усі ці "закручені вихори" в корів на лобі та інші дрібні деталі, на мій погляд, можливі, лише якщо бачиш натуру перед собою. За цією логікою, створити верхній ряд пекторалі можна було лише в становищі скіфів, не в Афінах. Але тоді маємо колізію - гепардів та інших ссавців також потрібно було бачити перед собою. А звідки вони в українському степу?)

Інша версія - що ці витвори мистецтва створювалися в Пантікапеї (сучасна Керч в Україні). Це мені видається більше схожим на правду. Адже, і до степу недалеко, і греки поруч.

Але питання залишається тим самим: звідки взялися пардуси?!

Якщо автор пекторалі працював у Криму, то, в принципі, напевно, він міг бачити їх на арені амфітеатру. Але... скільки потрібно було відвідати видовищ, щоб запам'ятати їх на рівні "відтворити в деталях"?

Спостерігав у клітках між боями?..

Найвірогідніша версія, як на мене, що ці хижаки могли використовуватися в Криму або серед скіфів-кочівників як мисливські звіри. (Скоріше за все, це була непересічна забавка, тобто дозволити собі такого звіра для полювання могли лише багаті та знані люди).

Така традиція могла, наприклад, прийти до Криму - з Риму, а туди - з Африки.*

Тобто, їх могли привозити з інших країн, а тут скіфи їх купували та утримували як домашніх улюбленців. 

Чи тоді їх би й ховали разом із владними господарями?

Хто зна.

 

*Хоча вони хижаки, але гепарди не агресивні до людей. Гепардів легко приручити, у минулому їх використовували як мисливську тварину — єгиптяни, перси, пізніше абіссінці, араби й народи Індії. 

Найбільше матеріальних доказів найдавнішого приручення гепарда лишилося з часів Стародавнього Єгипту. 

Під час Нового царства (XVI–XI століття до нашої ери) гепарди були звичайними домашніми тваринами для королівських родин, які прикрашали їх комірами й повідцями.

Мисливські гепарди відомі в доісламському арабському мистецтві з Ємену. Римський мисливський гепард зображений на мозаїці IV століття з Лода, Ізраїль.

На Русі мисливських гепардів називали пардусами. Руські князі дарували їх один одному й використовували на полюванні. Доглядали цих тварин «пардусники», особливі княжі мисливці. 

У «Повісті врем'яних літ» пардус — символ швидкості, мужності і сили. Літописець часто називає Святослава Хороброго пардусом. Серед розписів Софіївського собору часто зустрічаються зображення тварин, зокрема гепарда.

Інформація з Вікіпедії 



 


Хоча, тоді виникає інше слушне питання: а звідки на теренах України леви? Адже їх також зображено дуже реалистично...

Може, все ж таки, з гладіаторських арен? Був же амфітеатр у Херсонесі.. Може й ще десь були. 

А звідки тоді в скіфському мистецтві силуети сфинксів?** 

"Мода" з Єгипту через Римську імперію, а потім - еллінські колонії в Криму?

Взагалі, більше питань, ніж відповідей.


**

Зображення сфінкса - прикраса вбрання, IV ст. до н. е. Скіфи. З сайту Музею історичних коштовностей України.


Далі буде...


UPD: З'ясувала, що, скоріше за все, мова про гепардів, а не леопардів. Як стверджують зоологи - це різні істоти. А історичні свідчення більше на користь саме гепардів. Детальні пояснення - у наступних частинах розповіді.



Коментарі

Популярні публікації